Google ‘straft’ sites die niet mobielvriendelijk zijn

Door: Emico | 30 maart 2015

Het gerucht ging al een tijdje en het was wachten op een officiële aankondiging van Google, maar het gaat nu toch écht gebeuren: Google gaat websites die niet mobielvriendelijk (mobile friendly) zijn lager ranken in de zoekresultaten. Dit wordt niet zoals de meeste grote Google updates langzaam wereldwijd uitgerold, maar er is deze keer een specifieke datum vastgesteld: 21 april 2015. Dit zal de dag worden van ‘Mobilegeddon’.

Mobiele website krijgen voorrang

Voor veel webmasters of andere webprofessionals mag het geen verrassing zijn dat Google middels een dergelijke update er voor zorgt dat mobiele websites voorrang krijgen in de mobiele zoekresultaten. Ook wij schreven al over het belang van een responsive website en eind 2014 kwam Google al met een extra label die werd toegevoegd bij de zoekresultaten op een mobiel apparaat, het zogenaamde ‘voor mobiel’ label:

26 februari van dit jaar kwam Google dan eindelijk met de officiële aankondiging dat mobiele websites in mobiele zoekresultaten voorrang gaan krijgen. Deze update zal effect hebben op alle websites wereldwijd en zal zoals Google het zegt in hun aankondiging “een significante impact hebben op de zoekresultaten”. Het doel van Google hierbij is om mobiele zoekresultaten naar een kwalitatief hoger en relevanter niveau te tillen.

Test uw site

Google snapt heel goed dat niet alle websites direct mobiel vriendelijk zijn en helpt daarom een hoop webmaster een heel eind op weg. Allereerst heeft Google een handleiding voor webmasters gemaakt over het maken en verbeteren van een mobiele site. Tevens is het mogelijk om te kijken of uw website of pagina’s van uw website mobiel vriendelijk zijn. Op deze pagina van Google kunnen webmasters terecht voor deze test. Wanneer de pagina mobiel vriendelijk is zal deze melding verschijnen en hoeft u niet te ‘vrezen’ voor de update die komen gaat:

Is uw site niet mobielvriendelijk dan krijgt u praktische tips om uw website wel mobielvriendelijk te maken inclusief bijvoorbeeld deze melding:

Er zijn twee belangrijke oorzaken te onderscheiden waarom een pagina niet mobielvriendelijk is:

  • Mobiele bruikbaarheid
  • Content niet toegankelijk

Wanneer er problemen optreden bij de mobiele bruikbaarheid dan kunt u denken aan teksten die te klein zijn zodat de gebruiker moet inzoomen of wanneer delen van pagina’s buiten beeld vallen en horizontaal scrollen vereist is.

Content die niet toegankelijk is ziet Google ook als probleem. Het kan voorkomen dat u bijvoorbeeld CSS of JavaScript blokkeert voor Google(bot) waardoor Google de pagina’s anders ziet dan het geval is. Google kan zo niet vaststellen of een website mobielvriendelijk is.

Mail van Google

Google gaat zelfs zo ver dat het webmasters die een Google Webmaster Account hebben een waarschuwing krijgen via de mail:

Past u uw pagina’s succesvol aan, dan zal Google dit ook realtime doorvoeren in de mobiele zoekresultaten. Uiteraard is dit pas van kracht nadat de Googlebot de desbetreffende pagina heeft bezocht.

Tip: Google beoordeelt iedere pagina op een website afzonderlijk. Het kan dus zijn dat sommige pagina’s op uw website wel het label mobielvriendelijk krijgen terwijl andere pagina’s dit niet krijgen. Heeft u weinig tijd of budget, dan kan het lonen om bijvoorbeeld eerst uw belangrijkste 5 pagina’s mobiel vriendelijk te maken.

Maak uw website mobielvriendelijk

Meer kunnen we er niet van maken. De update die Google 21 april gaat doorvoeren gaat al een enorme impact teweeg brengen en de verwachting is dat dit nog maar het begin is. Op termijn zal iedereen er aan moeten geloven. Het belang van het hebben van een mobiele website is groter dan ooit.

Benieuwd wat wij voor u kunnen betekenen? Neem dan contact met ons op.

Groei E-commerce nog niet ten einde

Door: Emico | 4 november 2015
Meld je aan voor onze nieuwsbrief