Emico

De voor- en nadelen van Magento voor jou uitgelicht

Door: Emico

Ben je van plan om een webshop op te starten? Dan is een perfect werkend CMS-systeem een must. Zo’n e-commerceplatform zorgt ervoor dat jouw webwinkel alle functionaliteiten in huis heeft die het leven van je klanten – en het jouwe – aanzienlijk vereenvoudigt. 

Benieuwd wat Magento voor jouw webshop betekent? We zetten de voornaamste voor- en nadelen op een rij. Zo weet je meteen wat je mag verwachten.

Eindeloze mogelijkheden

De mogelijkheden die Magento biedt zijn haast eindeloos. Dankzij de vele plug-ins is dit e-commerceplatform geschikt voor elke type webshop. Van heel beperkte onlinewinkels tot de meest uitgebreide webstores.

Magento dat inmiddels alweer een tijdje eigendom is van softwaregigant Adobe introduceerde twee versies. Magento Open Source is de gratis versie en Magento Commerce is de betaalde versie. 

Kies je voor Magento? Dan ben je zeker niet alleen. Want wereldwijd vertrouwen meer dan 250.000 bedrijven op Magento voor hun webshop. Hieronder vallen ook grote webshops zoals: HP, Canon, Nike en Jack Daniel’s.

Ontdek de voordelen die Magento biedt

Waarom levert Magento een meer dan krachtige bijdrage aan het slagen van jouw webshop? Dat ontdek je in dit overzicht van de voornaamste troeven:

1. Je webshop uitbreiden wordt kinderspel

Magento is een systeem met veel mogelijkheden en is een verstandige keuze als je inzet op de groei van je webshop. Bescheiden beginnen en daarna alsmaar verder uitbreiden? 

Perfect mogelijk dankzij de vele opties en plug-ins.

Begin je met een eentalige webshop, maar verken je daarna ook buitenlandse markten? Dan activeer je de optie voor meertaligheid en de ondersteuning voor vreemde munteenheden. Zo is jouw webshop heel snel klaar voor een internationaal avontuur.

Nog een handige optie is de installatie van meerdere webwinkels op één en hetzelfde Magento-platform. Zo splits je je activiteiten op en vertrouw je toch op een gemeenschappelijk voorraadbeheer

Daarnaast behoren ook split-tests en statistieken genereren tot de mogelijkheden. Zo meet je meteen de impact van alle wijzigingen die je aanbrengt op je webshop. Magento wordt dan ook geroemd om hun multi-site mogelijkheden.

2. Je vindt altijd een oplossing voor elk probleem

We zeiden het al. Wereldwijd maken meer dan 250.000 bedrijven gebruik van Magento. Dit betekent ook dat er een zeer grote community achter Magento schuilt. Die stelt zijn expertise graag ter beschikking voor support, uitbreidingen van functionaliteit én continue verbetering van het platform.

En daar pluk jij ook de vruchten van. 

Zit je met een vraag? Even surfen en je duikelt het antwoord zo op. Behalve de vele Engelstalige gegevens zijn er ook ruim voldoende Nederlandstalige experts en bijdragen terug te vinden. 

3. Je trekt gegarandeerd de juiste bezoekers aan

Een webshop zonder bezoekers wil je natuurlijk niet. Daarom zet Magento heel hoog in op online vindbaarheid en zoekmachineoptimalisatie (SEO). 

Het hoeft dan ook niet te verbazen dat Magento het voorkeursplatform is van vele grote bedrijven. Title-tags, meta-tags, canonical tags en nog vele andere technische onderdelen: Magento ondersteunt ze allemaal. 

En dat is belangrijk

Want hoe zoekmachinevriendelijker jouw webshop is opgebouwd, hoe groter de kans dat Google pagina’s van je webshop hoger rangschikt in de zoekresultaten. 

Ook de vele conversietechnieken zoals uitgebreide kortingsregels, mobiele optimalisatie en verschillende check-out mogelijkheden zetten bezoekers aan tot een aankoop. En daar is het iedere webshopuitbater uiteindelijk om te doen.

4. Je gaat voor betaalbare kwaliteit

Voor de open source-versie betaal je geen licentiekosten. Voor extensies betaal je wel. Maar zelfs zonder die uitbreidingen biedt het programma al een waaier aan mogelijkheden.

Kies je toch voor enkele extensies? Dan merk je snel dat die zeer betaalbaar zijn. Maar hou vooral voor ogen dat jij de eigenaar bent van je webshop. Dat voordeel heb je niet als je bijvoorbeeld een webshop huurt.

Hou rekening met deze nadelen van Magento

Kiezen voor Magento 2 is kiezen voor de gebruiksvriendelijkheid van een future proof webshop. Toch zijn er ook enkele nadelen verbonden aan dit systeem. Ook die belichten we graag om jou zo een compleet beeld te bieden van de mogelijkheden en de beperkingen.

1. Zorg dat je focus blijft houden

Magento maakt veel mogelijk, maar is tegelijk een pakket dat zorgt voor het nodige gewicht. Op technisch vlak is kwalitatieve, vaak wat duurdere hosting, nodig om het systeem vlekkeloos te doen draaien.

Zeker in de beginfase kunnen de vele opties je misschien overweldigen. Want waarvoor dienen al die mogelijkheden? En hoe implementeer je ze het best? Hou er daarom rekening mee dat het je de nodige tijd en energie zal kosten voordat je echt aan de slag kunt.

Uiteraard zijn hier ook oplossingen voor te bedenken. Een goed Magento ontwikkelbureau helpt je hierbij en ondersteunt je gedurende de ontwikkeling van de webshop en het traject na livegang.

2. Je hebt gespecialiseerde expertise nodig voor de installatie

Magento is in eerste instantie gericht op de Amerikaanse markt. Uiteraard is het mogelijk om het aan te passen aan je eigen markt, maar dat vraagt kennis en ervaring

Zo moet je de btw-regels handmatig configureren en zoek je je in de beginfase wel eens te pletter naar de locatie van bestanden die je nodig hebt voor wijzigingen.

De kans dat je een specialist moet inschakelen om je webshop vorm te geven, is dus reëel. Hou er rekening mee dat ook die extra ondersteuning een bijkomende kostenpost is. Een kostenpost die zich overigens snel terugverdiend met de tijd die je hiermee bespaart.

Je moet veel tijd investeren in ontwikkeling en onderhoud

Magento inzetten voor je webshop vereist vaak maatwerk. Daarbij loop je regelmatig tegen beperkingen aan. Die los je op door extra extensies aan te kopen of door de functionaliteit die je wilt zelf te ontwikkelen. Maar daarvoor moet je al over een stevige kennis van programmeertalen als MySQL, PHP, CSS en HTML beschikken. Om nog maar te zwijgen over de tijd die je investeert in het doorgronden van de logica achter de vele processen.

Ook het standaardonderhoud van je webshop vraagt een aanzienlijke tijdsinvestering. Een upgrade naar de nieuwste versie? Reken al gauw een volledige dag werk. Die je dus niet aan je broodnodige verkoopwerk besteedt.

De oplossing? 

Een Magento specialist inhuren met verstand van zaken.

Weeg pro’s en contra’s zorgvuldig af

Ben je van plan een webshop te starten en heb je serieuze plannen, dan is Magento 2 een absolute aanrader. Het systeem biedt zoveel voordelen voor webshopeigenaren dat je de nadelen relatief eenvoudig kunt wegstrepen. 

Hou echter wel rekening met de schaalgrootte van je onderneming. Heb je de budgettaire ruimte om met een specialist te werken? Ben je op jezelf aangewezen? Ga dan eerst even na bij jezelf of je de nodige vaardigheden hebt. En of je genoeg tijd kunt investeren in de technische uitbouw van je webshop.

Magento 1 end of life: en nu?

Door: Emico
Meld je aan voor onze nieuwsbrief