Emico Logo Tagline Wit

5 voordelen van headless webshops: dé huidige trend binnen e-commerce

Door: Emico

Binnen de wereld van de e-commerce zijn zogenoemde headless webshops dé trend van dit moment. Maar wat wordt er precies verstaan onder headless webshops of headless commerce? 

Welke specifieke voordelen heeft deze manier van het inrichten van webshops zoal? En zijn er ook nadelen verbonden aan dit vrij nieuwe fenomeen? Bij Emico hebben we hier al veel ervaring mee en daarom krijg je op al deze vragen antwoord in dit artikel.

Wat is een headless webshop precies?

Een webshop die gebruikmaakt van de techniek die ‘headless’ wordt genoemd, maakt gebruik van de mogelijkheid de backend en frontend van een webshop van elkaar los te maken.

Hierdoor kan de webshop samengevoegd worden met aparte software, die gebaseerd is op de zogenoemd PWA-technologie. PWA staat voor Progressive Web Applications waarbij de frontend als losstaande software wordt gekoppeld aan de backend van de webshop. 

Door de software op basis van PWA wordt de traditionele frontend van webshops omzeild, die door veel gebruikers als te langzaam en weinig gebruiksvriendelijk wordt ervaren. De manier waarop de webshop is opgebouwd wordt ook wel SPA genoemd, wat staat voor Single Page Application. 

Dit houdt feitelijk in dat de webshop en alle benodigde codes voor die webshop in één keer ingeladen worden op de browser. Door de SPA techniek hoeft de webshop nooit opnieuw geladen te worden, wat een enorme boost betekent voor de laadsnelheid en het gebruiksgemak van de webshop. 

Het loskoppelen van de traditioneel verbonden backend en frontend van webshops via PWA en SPA levert een flinke reeks voordelen op voor webshop-eigenaren.

1. Adverteren op meer kanalen, maar dan zonder kwaliteitsverlies

Klanten hebben tegenwoordig veel behoefte aan omnichannel ervaringen en willen hun producten op diverse sites kunnen kopen. Maar wel zonder in te leveren op de koopervaring: kortingen, acties, de laadsnelheid van de pagina, de bestelwijze en de look & feel van de site moeten exact hetzelfde blijven. 

Dus of klanten nu via sociale media (zoals Twitter, Facebook of Instagram) jouw webshop willen benaderen, of jouw producten willen bestellen via verkoopsites als Bol.com, Zalando, Marktplaats, Speurders of de homepage van jouw webshop: jouw webshop moet altijd en overal snel laden, perfect werken en op elke plek dezelfde unieke koopervaring opleveren. 

De loskoppeling van de backend en frontend door de PWA- en SPA-techniek opent voor deze verbreding van verkoopkanalen de deur. Een groot voordeel dus, want dat betekent voor webshop-houders een potentieel veel grotere afzetmarkt, maar ook een grotere klanttevredenheid.

2. Meer vrijheid en combinatiemogelijkheden voor internetondernemers

De nieuwe technologieën voor webshops betekenen voor ondernemers die werkzaam zijn binnen de e-commerce dat ze meer vrijheid hebben en uit tal van nieuwe oplossingen kunnen kiezen voor hun e-commerce.

Afzonderlijke software voor de backend en frontend kan op veel manieren gecombineerd worden, omdat deze van elkaar losgekoppeld zijn. Zo kun je ervoor kiezen om de ERP als het basissysteem te gebruiken, in combinatie met een zelfgekozen CMS (Content Management System) voor de frontend.

3. Headless webshops voorkomen een hoop programmeerwerk

Programmeurs die gebruikmaken van een traditioneel frontend-platform, voelden voorheen de verplichte koppeling met de backend als een vervelende beperking. 

Wanneer er bijvoorbeeld een aanpassing via de frontend werd gedaan, was het noodzakelijk om ook de html-code en database te veranderen. Door de headless-technologie is dat nu overbodig geworden en kunnen softwareontwikkelaars en zeker ook webshopeigenaren eigen aanpassingen doen zonder voortdurend systeemcodes te herschrijven of veranderen. 

Het is nodeloos om te zeggen dat dit niet alleen een hoop frustratie, maar ook een hoop tijd en energie bespaart.

4. Eenvoudig aanpassingen en aanvullingen doorvoeren in de webshop

Het configureren van een uitgebreid webshop platform is bij een headless webshop niet meer noodzakelijk door de ontkoppeling van de backend en frontend. Dit maakt het erg gemakkelijk om achter de schermen alternatieve oplossingen te gebruiken voor het toevoegen van nieuwe pagina’s en beheren van producten. Een groot voordeel want dit is dus zonder dat er codeproblemen ontstaan en zonder op snelheid in te leveren.

5. De technologie past zich aan de ondernemer aan

Eigenaren van webshops waren tot voor kort gewend om hun technologische wensen in te perken omdat de technologie bepaalde grenzen kende. 

Met headless webshops is dit voorbij, want de technologie heeft zich aangepast en is zeer flexibel te gebruiken. Als ondernemer binnen de wereld van de e-commerce zijn jouw ondernemerswensen en bedrijfslogica nu leidend. En niet de beperkingen van de computertechnologie. 

Reden genoeg dus om ook te kiezen voor de onbeperkte digitale vrijheid die de PWA- en SPA-techniek te bieden hebben en die tal van nieuwe commerciële deuren opent en nog gaat openen.

Emico en PME Legend

Zoals gezegd zijn we bij Emico ook groot fan van headless webshops en dit hebben wij al bij diverse webshops gedemonstreerd.

Een van deze webshops is die van PME Legend.

Voor deze klant hebben we een nieuwe shop gebouwd met Magento 2 als backend en een PWA frontend. De nieuwe site geeft op zowel desktop, tablet als mobiel dezelfde gebruiksvriendelijke ervaring. De nieuwe shop is niet alleen mooier en sneller, maar heeft ook omzetrecords gebroken.

Magento 2.4: wat is er nieuw?

Door: Emico
Meld je aan voor onze nieuwsbrief