Helemaal los gegaan voor Shoeby

Als we alles mogen doen, zijn we op ons best. Voor Shoeby mocht dat. We bouwden een state-of-the-art shop bomvol unieke features.

shoeby

Shoeby is hot. Met ruim 250 winkels in Nederland is het een van de bekendste fashion huizen. De focus is op trendy en de sfeer in de winkels is merkbaar gepassioneerd over mode en styling. Beleving is heel belangrijk bij Shoeby.

Dat gevoel moet natuurlijk ook in de webshop terug komen. Door de razendsnelle groei stond de shop echter al een paar jaar onder druk. Performance was niet optimaal en slokte zoveel aandacht op dat ten koste ging van innovatie op het gebied van beleving en klantvriendelijkheid.

In 2016 was de maat vol en klopte Shoeby aan bij Emico. We mochten from scratch beginnen. In korte tijd bouwden we een nieuwe shop. Natuurlijk gingen we vol los met de nieuwste technieken. Onderweg ontwikkelden we unieke features op het gebied van personalisatie en Omni-Channel marketing.

De nieuwe shop loopt als een trein, type hogesnelheid. Alle performance parameters zijn ongeevenaard. De Shoeby webshop is bloedsnel en superstabiel. In deze casus lichten we een paar hoofdthema’s eruit.

shoeby
shoeby-magento

Veel kanalen, 1 systeem

Het belang van een strakke omni-channel strategie is inmiddels wel tot iedereen doorgedrongen. Toch is de praktijk weerbarstiger dan de gouden beloftes. Een belangrijke bottleneck is het productbeheer over de verschillende kanalen. Een van de eerste dingen die we hebben gedaan voor de nieuwe Shoeby shop is het inregelen van OIL, onze omni-channel-layer software.

Productcollecties, voorraadbeheer en prijzen zijn nu continu up to date over alle kanalen. Voor een bedrijf als Shoeby, met een behoorlijke doorloop in haar collectie, vereist dat zware indexprocessen. We zijn uitgegaan van maximale piekmomenten en hebben op alle punten verregaande optimalisatieslagen gemaakt. De shop kan het nu allemaal aan. Zelfs tijdens de hoogste pieken, blijft de performance moeiteloos overeind.

visual_shoeby

Full Page Cache a la Emico

Een van onze eigen paradepaardjes is onze unieke Full Page Cache. Die hebben we voor Shoeby tailormade ingebouwd. Een van de belangrijkste features van onze FPC is dat dynamische content nauwelijks invloed heeft op de cache. Pagina’s worden automatisch zo herschikt dat vrijwel alle content nog steeds uit de cache komt. Het is een van de factoren die leidt tot de uitmuntende performance waar Shoeby nu de vruchten van plukt.

 

Emico beschikt over bijzonder veel inhoudelijke vakkennis en denkt pro-actief mee over het verbeteren van onze webshop

StyleID: personalisatie to the max

Voor Shoeby hebben we alles uit de kast gehaald om klanten zo persoonlijk mogelijk te kunnen benaderen. We hebben een interactieve wizard gemaakt waarmee je als klant een StyleID kan aanmaken. Je kleur ogen, je haar, je figuur, je stijl- met een hele reeks criteria en karakteristieken maak je je eigen virtuele zelf. Hiermee genereert de shop opvallend goed matchende productsuggesties. Het laat zich raden dat de conversie er niet onder lijdt…

Wie de klant kent, kent hem overal

Voor een klant is het superprettig als alle kanalen naadloos in elkaar overvloeien. We gebruiken daar M-Wise voor. Waar je ook binnen komt met je account, het wordt meteen doorgegeven aan M-Wise, die alle informatie realtime doorsluist naar alle andere kanalen.

Gooien we er nog een beetje Tweakwise bovenop, onze zelfgemaakte, op personalisatie gerichte productfiltering. Shoeby’s marketing afdeling kan sindsdien haar lol niet op. Vanuit een zeer behapbare interface hebben ze een mega krachtige tool om te spelen met aanbevelingen, speciale acties etc. Zo wordt marketing weer een echt creatief proces.

Zegeltjes sparen nieuwe stijl

Nederlanders houden van punten sparen, vinden wij ook leuk. Voor Shoeby hebben we het puntenprogramma flink uitgebreid. Door middel van badges kun je extra punten verzamelen. Denk aan badges voor het afronden van je StyleID of voor het volledig invullen van je gegevens. Punten leiden tot kortingen, maar ook tot een steeds hogere Style Select status. Of het werkt? Het werkt als een malle. Geef toe: jij wil die badges ook!

 

Offline is online en andersom

Voor in de fysieke winkels van Shoeby hebben we winkelzuilen ontwikkeld. Dit is een zuil met grote touchscreens waarop je in de winkel naar een speciale versie van de Shoeby webshop kan gaan. De winkelzuil versie van de shop heeft dezelfde backend als uitgangspunt. Klanten maken er veel gebruik van, bijvoorbeeld als producten niet voorradig zijn. Je moet het ijzer smeden als het heet is, ja toch. De winkelzuilen vormen een onmisbaar deel van de omni-channel ervaring.

Performance

Beste cijfers van de klas met de nummer 1 magento developers

Snelheidswinst laadtijden55procent
Snelheidswinst rendering40Procent
Snelheidswinst checkout60Procent
Kostenbesparing onderhoud35Procent

Een feestje

De performance van de nieuwe Shoeby shop is van een ongekend niveau. Checkout, filtering, backend, catalogus – op alle belangrijke parameters zit de performance op recordhoogtes. Voor de goede orde: dat is niet op te hangen aan afzonderlijke interventies, tools of wat dan ook. De kracht zit in de samenhang tussen alle processen. Dat is waar we bij Emico goed in zijn. Dat we voor Shoeby helemaal los mochten, is voor ons ook een feestje.

En dat feestje gaat gewoon door. Shoeby en Emico zijn nog iedere week druk bezig om processen te optimaliseren. Voortdurend voegen we nieuwe functionaliteiten toe. Mooi werk. Ook omdat het altijd nog een stapje beter kan en je dat meteen terug ziet.

Nieuwsgierig?
Meld je aan voor onze nieuwsbrief